
	 	 	 	
	

 
 

 
 

P: + 02 6270 5100        F: + 02 6273 9566        ABN 77 097 369 045        www.aspi.org.au        www.aspistrategist.org.au 
 Twitter: twitter.com/ASPI_ICPC 

	
	

Covid-19	disinformation	and	social	media	manipulation	trends	
8	April	–	15	April	

 

A	range	of	actors	are	manipulating	the	information	environment	to	exploit	the	Covid-19	crisis	for	strategic	
gain.	ASPI’s	International	Cyber	Policy	Centre	is	tracking	many	of	these	state	and	non-state	actors	online	
and	will	occasionally	publish	investigative	data-driven	reporting	that	will	focus	on	the	use	of	
disinformation,	propaganda,	extremist	narratives	and	conspiracy	theories.	The	bulk	of	ASPI’s	data	analysis	
uses	our	in-house	Influence	Tracker	tool—a	machine	learning	and	data	analytics	capability	that	draws	out	
insights	from	multi-language	social	media	datasets.	This	report	includes	three	case	studies	that	feature	
China,	Taiwan,	Russia	and	Africa.	
	
	

Summary		
	

• ASPI’s	analysis	of	our	Twitter	dataset	of	Chinese	diplomatic	and	state	media	accounts	this	week	(8–15	
April)	shows	that	Chinese	state-sponsored	messaging	has	sought	to	leverage	the	World	Health	
Organization	(WHO)	and	its	regional	affiliate,	the	Pan	American	Health	Organization,	to	demonstrate	
willing	and	transparent	engagement	with	global	health	governance	structures.i		

• China’s	containment	of	the	pandemic,	economic	recovery	and	global	engagement	are	consistent	
themes	on	diplomatic	Twitter	accounts	and	state	media.	Coordinated	messaging	across	diplomatic	
social	media	accounts	and	state	media	signal	a	focus	on	diplomatic	relationships	with	Africa,	in	part	to	
respond	to	negative	coverage	in	Western	media	of	the	plight	of	African	residents	facing	eviction	in	
Chinese	cities.	China’s	crisis	response	engagement	with	regional	bodies	features	significantly.		

• Elements	of	China’s	messaging	continue	to	demonstrate	disinformation	tactics	similar	to	coordinated	
and	persistent	Russian	state-sponsored	disinformation	campaigns	and	the	Chinese	state’s	efforts	to	
contest	the	information	domain	are	supported	by	coordinated,	although	not	necessarily	inauthentic,	
pro-China	patriotic	trolling.	

• Russia-aligned	disinformation	is	exploiting	the	health	crisis	as	it	unfolds	in	Africa	to	exacerbate	
tensions	with	the	West.	

• Russia-linked	actors	are	capitalising	on	missteps	by	the	west	by	amplifying	them	overtly	through	state-
sponsored	media	outlets	and	by	leveraging	a	network	of	Facebook	groups	previously	identified	as	part	
of	a	Russian	information	operation	targeting	African	countries.	

	
1.	Overview	of	Chinese	state-sponsored	messaging	on	Twitter	
	

China’s	state-sponsored	messaging	about	the	WHO	tends	towards	positive	sentiment.	The	French-
language	(commonly	used	in	Africa)	version	of	the	WHO	hashtag—#OMS—is	one	of	the	top	20	most	
frequently	used	hashtags	over	the	week	in	the	ASPI	Influence	Tracker	dataset	of	Chinese	diplomatic	and	
state	media	Twitter	accounts.	Through	the	high-profile	accounts	of	Hua	Chunying	and	Lijian	Zhao,	China’s	
Ministry	of	Foreign	Affairs	is	exploiting	tensions	about	the	performance	of	the	WHO.		



	 	 	 	
	

 
 

 
 

P: + 02 6270 5100        F: + 02 6273 9566        ABN 77 097 369 045        www.aspi.org.au        www.aspistrategist.org.au 
 Twitter: twitter.com/ASPI_ICPC 

	
	

Hua	Chunying	(9	April)	asserted	China’s	committed	engagement	with	the	international	body,	contrasting	
China’s	level	of	transparency	with	the	WHO	with	that	of	the	US.	Hua’s	tweet	was	sandwiched	between	
‘timelines’	released	by	Xinhuaii	and	CGTNiii	of	both	China’s	and	the	WHO’s	response	to	the	pandemic.	
CGTN’s	timeline	of	the	WHO’s	response	was	amplified	across	China’s	diplomatic	and	state	media	
accounts,	becoming	the	second	most	shared	URL	by	those	accounts.	Zhao	used	the	controversy	about	
Taiwan’s	relationship	with	the	WHO	to	reassert	the	‘One	China’	principle.	
	

China’s	response	was	consistently	
favourably	compared	with	those	of	
Europe	and	the	US.	Diplomatic	accounts	
assert	China’s	engagement	with	
regional	bodies	such	as	ASEAN,	the	
Arab	League	and	the	African	Union.	
ASPI’s	Influence	Tracker	shows	that	one	
of	the	top	URL	shares	across	the	

dataset	of	Chinese	diplomatic	and	state	media	accounts	was	a	tweet	from	the	World	Intellectual	Property	
Organization,	which	incorporated	an	animated	graphic	noting	China	overtaking	the	US	through	2019	in	the	
filing	of	international	patents.	The	URL	most	shared	across	the	dataset	(see	Figure	1)	is	an	article	from	
Xinhua	that	focuses	on	China’s	willingness	to	support	Africa’s	COVID-19	response,	focusing	on	a	phone	call	
between	President	Xi	and	President	Ramaphosa	of	South	Africa.	
	
Elements	of	the	messaging	analysed	by	ASPI’s	
Influence	Tracker	display	techniques	associated	
with	Russian	disinformation	tactics.	First,	there’s	
temporal	alignment	in	the	content	themes	on	
the	Twitter	accounts	of	diplomats,	embassies	
and	state	media.	Second,	in	an	approach	similar	
to	that	of	Russian	state	media,	in	an	effort	to	
assert	discourse	power,	China’s	coordinated	
messaging	directly	mirrors	themes	that	emerge	
from	Western	media	coverage.	The	Chinese	
state’s	efforts	to	contest	the	information	domain	
are	supported	by	coordinated,	although	not	
necessarily	inauthentic,	pro-China	patriotic	trolling	
(the	following	section	provides	a	case	study	of	a	
coordinated	pro-China	campaign,	closely	aligned	in	content	and	time	frame	with	state-driven	messaging,	
although	not	necessarily	state	directed).	
	
Third,	China’s	diplomats	and	state	media	are	using	Western	voices	such	as	US	officials	and	politicians	(see	
Figure	2)	and	foreigners	residing	in	China	as	a	vehicle	for	manipulating	the	information	environment.	

Figure 1: Most shared URL shows promotion of China's support for 
Africa's COVID-19 response 

Figure 2: Spinning Senator Tom Cotton’s comments to 
deflect claims of Chinese state-sponsored disinformation 



	 	 	 	
	

 
 

 
 

P: + 02 6270 5100        F: + 02 6273 9566        ABN 77 097 369 045        www.aspi.org.au        www.aspistrategist.org.au 
 Twitter: twitter.com/ASPI_ICPC 

	
	

For	example,	through	8–15	April	Chinese	diplomatic	and	state	
media	accounts	exploited	a	Facebook	post	from	a	Swedish	
student	living	in	Ningbo,	in	which	the	student	used	colloquial	
language	to	praise	China’s	pandemic	controls	compared	to	the	
inadequate	response	of	‘the	West’,	which	has	become	
dependent	on	Chinese	medical	assistance	as	a	result.iv	The	
article	was	reposted	from	CGTN	to	Vietnam	Insider:	that	URL	
features	as	the	twelfth	most	shared	in	the	Influence	Tracker	
dataset,	and	the	article	shows	as	the	second	most	popular	
feature	on	the	Vietnam	Insider	site	(at	16	April	–	see	Figure	3).	
Other	approaches	include	spinning	commentary	from	US	
voices	such	as	Senator	Tom	Cotton	(see	Figure	2)	to	deflect	
claims	of	Chinese	state-sponsored	disinformation.	

	
2.	Coordinated	anti-Taiwan	trolling:	#saysrytoTedros	
	

After	Dr	Tedros	Adhanom,	the	WHO	Director-General,	accused	Taiwan	of	racial	attacks	against	him,	a	
network	of	sixty-five	accounts	purporting	to	be	Taiwanese	netizens	started	apologising	to	him	via	the	
hashtag	#saysrytoTedros.	Sixty	percent	of	these	accounts	originally	tweeted	in	simplified	Chinese	
characters	(used	on	the	mainland)	but	switched	to	traditional	characters	(used	in	Taiwan)	to	tweet	the	
apologies.	
	
The	first	tweet	(see	Figure	4)	occurred	at	8.13pm	(6.13pm	China	Standard	Time)	on	9	April	2020	from	the	
TMG	News	account:	
	

English	translation:	I	am	a	Taiwanese,	
and	I	am	extremely	ashamed	that	the	
Taiwanese	have	attacked	Tedros	
maliciously.	On	behalf	of	the	Taiwanese,	I	
apologize	to	Tedros	and	beg	for	his	
forgiveness.	#saysrytoTedros	@WHO	
	
	
	
	

This	was	retweeted	by	the	‘RFXZ_China’v	and	‘RCRC_Chinese’vi	accounts,	followed	by	a	stream	of	
accounts	(some	of	which	have	now	been	suspended)	copying	the	apology	in	Chinese	and	English	until	
5.00am	the	next	day.	At	9.00am,	William	Yang,	a	correspondent	for	DW	Hotspot	Asia,vii	noticed	the	
campaign	before	it	was	picked	up	by	the	Taiwanese	Investigative	Bureau.viii	Overall,	60%	of	the	65	unique	
accounts	posted	more	than	100	tweets	‘apologising’	on	behalf	of	Taiwan	over	the	period	from	8.00pm	to	
5.00am.	

Figure 3: Swedish student’s social media post 
as 2nd most read feature on Vietnam Insider 

Figure 4:The first tweet apologising to Tedros with #saysrytoTedros 



	 	 	 	
	

 
 

 
 

P: + 02 6270 5100        F: + 02 6273 9566        ABN 77 097 369 045        www.aspi.org.au        www.aspistrategist.org.au 
 Twitter: twitter.com/ASPI_ICPC 

	
	

	
Network	analysis	(see	Figure	5)	of	the	
‘following’	lists	of	these	65	accounts	
shows	a	cluster	of	commonly	
followed	accounts.	The	network	
graph	opposite	is	coloured	and	sized	
by	the	number	of	followers	in	the	
group;	small	white	nodes	represent	
accounts	with	little	followers,	and	
large	orange	circles	show	multiple	
followers.	
	
The	most	commonly	followed	
accounts	in	the	centre	are	‘zlj517’	
(Lijian	Zhao)	and	‘SpokespersonCHN’.	
Another	commonly	followed	account	
is	‘realdonaldtrump’.	Other	Chinese	
state-linked	accounts	included	in	this	
cluster	are:	‘mfa_china’,	‘cgntofficial’,	
and	‘xhnews’.	
	
	
Common	features	of	those	accounts	indicate	that	they	might	be	inauthentic	and	part	of	a	broader	
campaign.	Those	features	include:	
	

• following	Chinese	state	associated	accounts,	such	as	‘zlj517’	and	‘SpokespersonCHN’;	
• following	popular	Western	accounts,	such	as	‘realdonaldtrump’	and	‘taylorswift13’	but	with	a	lack	

of	other	non-celebrity	or	genuine	accounts;	
• limited	accounts	following	back;	
• recent	creation	dates;	
• periods	of	inactivity	and	inconsistent	activity;	
• retweets	of	known	trolls	or	propaganda	outlets.	

	
3.	Russian	and	Chinese	Covid-19	disinformation	in	Africa	
	

Misinformation,	disinformation	and	conspiracy	theories	relating	to	vaccines	are	a	growing	problem	in	
many	African	nations.ix	A	Facebook	post	(see	Figure	6	below)	claiming	that	a	hospital	in	Nairobi	was	
burned	by	angry	residents	after	discovering	a	‘poisoned’	batch	of	Covid-19	vaccinations	from	the	US	had	
been	shared	more	than	9,600	times	as	of	9	April.	There	appears	to	be	no	reporting	by	media	of	an	attack	
on	a	Kenyan	hospital,	and	the	images	from	the	Facebook	post	come	from	a	range	of	sources	including	a	
2017	Deutsche	Welle	reportx	about	protests	in	the	Democratic	Republic	of	Congo	and	a	2019	attack	on	a	
hospital	in	Cameroon.xi	

Figure 5: Network graph of accounts followed by those tweeting 
#saysrytoTedros 



	 	 	 	
	

 
 

 
 

P: + 02 6270 5100        F: + 02 6273 9566        ABN 77 097 369 045        www.aspi.org.au        www.aspistrategist.org.au 
 Twitter: twitter.com/ASPI_ICPC 

	
	

	
	
The	post	has	been	shared	across	Facebook	groups	in	
multiple	countries,	including	the	Central	African	Republic,	
Cameroonxii	and	Madagascar.xiii	
	
Russia-linked	actors	have	sought	to	exploit	a	controversy	
sparked	when	French	medical	scientists	suggested	in	a	
television	interview	that	a	Covid-19	vaccine	should	be	
tested	in	Africa.xiv	The	comments	by	the	doctors	met	with	a	
strong	reaction	on	social	media,	and	hashtags	including	
#Africansarenotlabrats	and	#Africansarenotguineapigs	
gained	significant	and	largely	authentic	traction.	Russia-
linked	actors	have	sought	to	capitalise	on	this	genuine	
outrage	in	a	number	of	ways.	
	
	

	

Overtly	state-sponsored	outlets	such	as	RT	and	Sputnik	dedicated	substantial	coverage	to	the	incident	in	
multiple	languages,	including	entire	articles	about	outraged	social	media	reactions	accusing	the	West	of	
racism	and	colonialism.xv	US-based	RT	affiliate	Soapbox	created	a	Facebook	video	(see	Figure	7)	about	the	
incident	aimed	at	Western	audiences.xvi	
	
The	controversy	has	also	been	amplified	through	
Facebook	groups	previously	identified	as	part	of	a	
Russian	information	operation	targeting	African	
countries.xvii	For	example,	the	controversy	was	the	
primary	focus	of	activity	on	the	Central	African-based	
Facebook	group	Jeunesse	derrière	la	Russie	between	
3	April,	when	the	French	doctors’	comments	went	
viral,	and	5	April,	including	at	least	17	posts	focused	
on	the	topic	shared	over	that	period.xviii	This	
behaviour	isn’t	necessarily	inauthentic,	but	may	
reflect	efforts	to	direct	the	social	media	conversation	
as	part	of	Russia’s	broader	efforts	to	undermine	
Western,	particularly	French,	influence	in	Africa.	
	
Other	actors	are	also	seeking	to	influence	the	
narrative	about	the	Covid-19	crisis	in	Africa.	Chinese	television	channel	Star	Times,	which	has	significant	
audience	share	in	many	parts	of	Africa,	has	launched	a	daily	show	presenting	news	about	the	crisis	for	an	
African	audience.xix	

Figure 6: Facebook post claiming poisoned 
Covid-19 vaccinations from the US 

Figure 7: RT affiliate video exploiting controversy about 
vaccine testing in Africa 



	 	 	 	
	

 
 

 
 

P: + 02 6270 5100        F: + 02 6273 9566        ABN 77 097 369 045        www.aspi.org.au        www.aspistrategist.org.au 
 Twitter: twitter.com/ASPI_ICPC 

	
	

	

i	The	bulk	of	ASPI’s	data	analysis	uses	our	in-house	Influence	Tracker	tool—a	machine	learning	and	data	
analytics	capability	that	draws	out	insights	from	multi-language	social	media	datasets.	This	new	tool	can	
ingest	data	in	multiple	languages	and	auto-translate,	producing	insights	on	topics,	sentiment,	shared	
content,	influential	accounts,	metrics	of	impact	and	posting	patterns.	
ii	‘China	publishes	timeline	on	COVID-19	information	sharing,	int’l	cooperation’,	Xinhuanet,	6	April	2020,	
online.	
iii	‘WHO	releases	timeline	of	its	actions	against	COVID-19’,	CGTN,	13	April	2020,	online.	
iv	Ma	Zhenhuan,	‘Swede	in	Ningbo	gets	global	attention	with	post	on	COVID-19	response’,	China	Daily,	14	
April	2020,	online.	
v	‘Free	xuzhou	radio’,	Twitter,	3	April	2020,	online	(in	Chinese).	
vi	‘Communist	Red	Cross	Radio’,	Twitter,	online.	
vii	William	Yang,	Twitter,	10	April	2020,	online.	
viii	William	Yang,	Twitter,	10	April	2020,	online.	
ix	Kyle	Cowan,	‘FACT	CHECK:	How	a	lie	about	Bill	Gates	and	a	vaccine	for	the	coronavirus	exploded	on	
Twitter’,	News24,	7	April	2020,	online.	
x	Patrick	Kasonde,	‘RDC	:	Manifestations	à	Lubumbashi’	[DRC:	Protests	in	Lubumbashi],	DW,	16	November	
2017,	online	(in	French).	
xi	‘Cameroon:	4	die	of	fire,	5	cars	burnt	in	Kumba	District	hospital	inferno’,	Freelafric,	no	date,	online.	
xii	Songue	Raphael,	Facebook,	4	April	2020,	online.	
xiii	Aina	Razaf,	Facebook,	4	April	2020,	online.	
xiv	Rebecca	Rosman,	‘Racism	row	as	French	doctors	suggest	virus	vaccine	test	in	Africa’,	al-Jazeera,	4	April	
2020,	online.	
xv	‘Covid-19	:	une	séquence	sur	le	test	d’un	vaccin	en	Afrique	fait	polémique’	[Covid-19:	a	sequence	on	the	
test	of	a	vaccine	in	Africa	is	controversial],	RT	France,	3	April	2020,	online	(in	French).	
xvi	‘Soapbox	Stand’,	Facebook,	4	April	2020,	online.	
xvii	Elise	Thomas,	‘What	happens	when	the	same	techniques	used	to	interfere	with	US	elections	are	
adapted	to	a	war	zone	in	the	heart	of	Africa?	The	results	are	brutal.’,	Daily	Beast,	23	March	2019,	online.	
xviii	Jeunesse	derrière	la	Russie,	Facebook,	4	April	2020,	online	(in	French).	
xix	‘StarTimes	Daily,	COVID-19	report’,	YouTube,	6	April	2020,	online. 

                                                


